Som en åtgärd för att få bukt med flagorna i vattnet och att säkerställa en väl fungerande vattenförsörjning i fastigheten har det under våren utförts en inventering. Inventeringen är klar och ligger nu till grund för det fortsatta arbetet.
Nästa steg kommer att påbörjas i augusti med blästring, rengöring och relining av varmvattenrören i fastigheten. En del lägenheter kommer att behöva förberedande arbete/mindre åtgärder för att relining ska kunna utföras. Exempel på mindre åtgärder är byte eller flytt av avstängningskranar.
Förberedelsearbetet samt relining påbörjas vecka 34 och kommer slutföras under vecka 49.
Relining sker stam för stam och startar i port C för att sedan fortsätta i port B och slutföras i port A. Arbetet sker kl 8-17 måndag-torsdag.
Förberedelsearbete sker veckan innan relining startar. Om din lägenhet behöver förberedelsearbete kommer FixZit kontakta dig för att boka tid under den veckan.
Ex: Relining startar vecka 35 i C-porten. Förberedelsearbete sker under vecka 34.
I och med detta arbete kommer det att bli obligatorisk nyckelinlämning för samtliga lägenheter. Vi delar ut ett kuvert i varje brevlåda med information angående nyckelinlämning. I brevet finns en märkt nyckelring som du fäster din nyckel på. Om du låser din dörr med flera lås är det mycket viktigt att du lämnar in komplett uppsättning av nycklar.
Det är viktigt att du lämnar in nyckel senast det datumet som står i informationen. Nycklar lämnas i den vita luckan i A-porten, utgång mot baksidan.
Vid förseningar på grund av att nycklar inte är inlämnade kommer innebära extra kostnader.
Tidplan nyckelinlämning. Om du är osäker på vilket lägenhetsnummer du har kan du logga in in på Nabos hemsida och kolla vad du har för lägenhetsnummer. En del lägenheter har även lägenhetsnummer på sin dörr.
C101, C201, C301, C401, C501, C601, C701, C801 - Nycklar lämnas senast 13/8.
C105, C205, C305, C405, C505, C605, C705, C805 - Nycklar lämnas senast 20/8.
C104, C204, C304, C404, C504, C604, C704, C804 - Nycklar lämnas senast 3/9.
C103, C203, C303, C403, C503, C603, C703, C803 - Nycklar lämnas senast 3/9.
C102, C202, C302, C402, C502, C602, C702, C802 - Nycklar lämnas senast 17/9.
Varför gör vi inte stambyte? - Våra rör är friska. Problemet är beläggningen som anbringades under 2017.
Varför har vi väntat så länge med att fixa flagorna och rören? - Företaget som utför reliningen har haft kötid. Nu är det vår tur.
Jag har dåligt vattenflöde i min lägenhet - kontakta styrelsen.
Hur länge pågår reliningen i min lägenhet? Relining pågår måndag-torsdag kl 8-17.
Går det att minska ner dagarna eller tiden som relining pågår? Nej. Arbetena samordnas med resterande lägenheter som ingår i samma stam. Måndag till torsdag pågår arbete parallellt i alla lägenheter. Fredag är avsatt för täthetskontroll
Kommer jag ha tillgång till vatten under relining? Varmvattnet kommer vara helt avstängt mån-tors under den veckan din lägenhet genomgår relining. Du har tillgång till kallvatten. Under förberedelsearbetet kan även kallvattnet behöva vara avstängt kortvarigt.
När kommer jag ha varmvatten igen? - Varmvattnet slås på igen torsdag eftermiddag när reliningen är klar.
Jag behöver tillgång till dusch under tiden min lägenhet genomgår relining - Dusch och toalett finns tillgänglig i tvättstugan.
Jag behöver tillgång till toalett under tiden som min lägenhet genomgår relining - Mellan kl 8-17, dvs under tiden reliningarbetet pågår kommer du ha mycket begränsad tillgång till din toalett eftersom det är en aktiv arbetsplats. Efter kl 17 kan du använda din toalett. Vid behov finns toalett i tvättstugan.
Jag har husdjur som inte får springa ut - du som ägare ansvarar för ditt husdjur. Husdjur behöver hållas i avgränsat utrymme/stängt rum under tiden relining pågår.
Jag vägrar/kan inte lämna in mina nycklar - Kontakta styrelsen.
Jag har inget varmvatten efter relining är klar - Kontakta styrelsen.